Mads er lige blevet 4 år og går i børnehave. Der er han glad for at
være. Han har den sidste måned været meget forkølet, og da han fik
influenzasymptomer, beholdt Hanne ham hjemme. Mads er lille og spinkel af bygning og er en meget
stille dreng. Det bekymrer Hanne, at Mads ikke rigtig kan komme til kræfterne igen efter
influenzaen. I børnehaven er man bekymret for Mads’ udvikling, der
ikke er alderssvarende, og man har
kontaktet forældrene med henblik på en samtale. Hanne har planlagt snart at
skulle til børneundersøgelse med ham. Forældregruppen i børnehaven har kritiseret de
fysiske forhold på institutionen og forlangt tilsyn af den, da der i
længere tid har været et meget stort antal syge børn på grund af infektioner.
At børn er mere disponible overfor smitsom sygdom og bakterier/virus, kan forklare hvorfor Mads hænger fast i sygdom, og har svært ved at komme ovenpå igen, dette ville kunne afhjælpes ved en intervention med institutionen, da det bl.a. er her at smittekæden mellem børnene bliver ved med at florere.
Børn i institutioner, eks. Mads, er mere disponible overfor forurening og smitsom sygdom, da
småbørns hygiejniske vaner og viden omkring forurening endnu ikke er etableret, derfor er det vigtigt at der bliver taget nogle valg ift. institutionen og dens ansatte, omkring at deltage til eventuelle hygiejniske kurser, og videregive denne information til børnene i institutionen, på en pædagogisk måde.
”Miljøet indvirker på sundheden overalt hvor
vi befinder os, indendørs og udendørs, i boliger, institutioner, skoler, på
arbejdspladser, i transportmidler med videre.
Sundhedsstyrelsens Embedslægeinstitutioner
rådgiver regioner og kommuner om de sundhedsrelaterede konsekvenser af
forskellige miljøforhold. Det kan for eksempel være i relation til
drikkevand, jordforurening, indeklima, luftforurening fra særligt forurenende
virksomheder, antenner til mobilkommunikation og andre faktorer, hvor der er
spørgsmål om risiko for helbredet.”
Miljøet
i institutionen er allerede under skarp kritik, og heri kunne det også være at
man kunne finde årsagen til at Mads er syg og har svært ved at slippe sygdommen
igen. Skadeligt miljø for en lille dreng med svækket immunforsvar, grundet
passiv rygning og sygdom og en lang række andre faktorer, kan have store konsekvenser og kan være med til at
Mads bliver et barn der kommer til at lide af astma eller allergiske sygdomme senere i livet og som måske skal leve med dette resten af sit liv.
”Allergi og overfølsomhed bruges ofte
synonymt i befolkningen, men allergi betegner lægefagligt kun den type
overfølsomhed, der skyldes immunologiske mekanismer. Allergi er en overdreven
stærk reaktion fra immunapparatet på sædvanligt forekommende - og for
flertallet af mennesker - ufarlige stoffer, de såkaldte allergener, som fx
pollen og dyrehår. Andre typer overfølsomhed karakteriseres ved en øget
tilbøjelighed til at reagere på en række påvirkninger, såkaldte irritanter,
hvor immunapparatet ikke er involveret. Tobaksrøg er et godt eksempel på en
sådan irritant.”
http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/tidsskrifter/vital/2001/vital01_04/kap05.htm
http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/tidsskrifter/vital/2001/vital01_04/kap05.htm
Allergi
symptomerne kan meget vel ligne de symptomer Mads’ mor mener er influenza
lignende symptomer, og disse symptomer kan være trigget af tobaksrøgen, som er
svært forekommen i hjemmet, da faderen ryger ca. 30-35 cigaretter dagligt.
Et
dårligt indeklima i institutionen kan også være en væsentlig faktor for at Mads
bliver ved med at være syg. Så at han både er disponeret for dårligt indeklima
i institutionen og i hjemmet, gør det svært for Mads at komme på fode igen,
hvilket ville forklare hans længerevarende sygdomsforløb.
Derudover er institutionen kritiseret for at der i længere tid har været en række infektiøse sygdomme i børnehaven, som bliver ved med at florere, og gøre børnene syge på skift.
Det kan tyde på at der i børnehaven ikke er den fornødne viden og udførelse omkring/af håndhygiejne før der indtages føde og efter toiletbesøg, så de virus og de bakterier der er årsag til infektionerne, bliver ved med at florere mellem ansatte og børnene, og det bliver sværere og sværere at komme den til livs.
Interventioner for at forbedre forholdene i børnehaven:
Det siger sundhedsstyrelsen:
’’ På baggrund af en konkret vurdering kontakter sundhedstjenesten den relevante ansvarlige kommunale myndighed og eventuelt embedslægen med henblik på at konferere den sundhedsfaglige vurdering, der er foretaget. Desuden tager sundhedstjenesten stilling til og iværksætter eventuelle foranstaltninger af hensyn til børn og voksnes sundhed og sikkerhed, eventuelt i samarbejde med embedslægen.
Det anbefales, at det lovbestemte tilsyn foregår som en dialog om hygiejniske forhold og konkrete problemstillinger på institutionen på baggrund af kommunalt udarbejdede kvalitetsstandarder, eventuelt i forbindelse med den kommunale akkreditering på området.’’
Fra ’’Vejledende sundhedsydelser til børn og unge’’ s. 131 (26/8-15)
Konklusion:
Børnehaven er under skarp kritik og der er forlangt tilsyn af den, da der i en længere periode har været en lang række episoder hvor børn er blevet syge pga. infektioner. Denne problematik kan til dels ligge i at der mellem ansatte/pædagoger og børn ikke er tilstrækkelig viden omkring vigtigheden af at vaske fingre inden man indtager et måltid, når man kommer ind fra legepladsen og når man har været på toilettet. Dette bevirker at den eksisterende infektion som kan komme udefra børnehaven med et barn, bliver 'siddende' på håndtag og andre ting, og derved spredes fra barn til barn og fra ansat til ansat, og som også gør at bakterierne bliver ved med at florere og smitte børnene på skift.
Det at Mads er syg og har svært ved at komme på fode igen og slippe sygdommen, kan skyldes at hans immunforsvar ikke er stærkt nok, og det kan komme af en lang række faktorer som vi også er kommet lidt ind på i tidligere indlæg.
Et længere varende sygdomsforløb for en dreng på den alder, betyder at han udebliver fra arrangementer som er med til at udvikle ham motorisk og kognitivt, dette går han glip af og bliver dermed i mere eller mindre grad 'sat tilbage' ift. sin aldersmæssige udvikling.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar