Underudvikling

Mads er lige blevet 4 år og går i børnehave. Der er han glad for at være. Han har den sidste måned været meget forkølet, og da han fik influenzasymptomer, beholdt Hanne ham hjemme. Mads er lille og spinkel af bygning og er en meget stille dreng. Det bekymrer Hanne, at Mads ikke rigtig kan komme til kræfterne igen efter influenzaen. I børnehaven er man bekymret for Mads’ udvikling, der ikke er alderssvarende, og man har kontaktet forældrene med henblik på en samtale. Hanne har planlagt snart at skulle til børneundersøgelse med ham. Forældregruppen i børnehaven har kritiseret de fysiske forhold på institutionen og forlangt tilsyn af den, da der i længere tid har været et meget stort antal syge børn på grund af infektioner.

Mads er en dreng, der ikke er alderssvarende udviklet. hvad der kan ligge til grunde for det vil vi komme ind på i dette indlæg. 


Hvad vil det så sige at et barn er forsinket i dets udvikling? 

"Dette begreb bliver, når barnet lærer sig nye færdigheder langsommere end andre. Fra barnet er født og indtil voksenalderen skal det udvikle sig og lære nye færdigheder. Denne udvikling forløber tidsmæssigt indenfor visse bestemte rammer eller såkaldte milepæle, hvor barnet for eksempel burde være i stand til en række ting, såsom at give sikker øjenkontakt i to- ugers alderen, sidde når det er seks til otte måneder eller genfortælle oplevelser i tre års alderen. 
Der er selvfølgelig ret vide rammer for milepælene, men i nogle tilfælde er det så tydeligt, at det går for langsomt, at det er påkrævet at undersøge det nærmere. Det er typisk sundhedsplejersken eller den praktiserende læge, der vurderer dette. Det er desværre kun sjældent, at barnet kan indhente forsinkelsen, og det kan man først afgøre efter længere tids observation af barnet."



Hvad er årsagen til børns forsinkede udvikling?

-       "Årsagen til forsinket udvikling, der senere bliver indhentet:
       i de tilfælde hvor barnet indhenter forsinkelsen, vil det typisk dreje sig om et markant understimuleret barn (for eksempel kan barnet have været indlagt og meget syg i månedsvis, eller det kan være blevet passet af psykisk syge forældre)."

Set i forhold til Mads; som følge af forældrenes manglende kommunikation, farens fraværende- og ligegyldige deltagelse i børnene, morens graviditet og søsterens øgede behov for opmærksomhed/diskussionslyst, i forbindelse med at være blevet teenager, forsvinder Mads en smule i familie billedet.


Hvad skyldes Mads' forsinkede udvikling?

’’Den menneskelige psyke formes i et samspil mellem arv og miljø. Barnet udvikles gennem stimulering og mødet med omgivende personer.

Ved at imødekomme barnets behov og give det relevante opgaver, støtter man barnets udvikling på alle områder - kropsligt, intellektuelt, følelsesmæssigt og socialt. Gennem hele barndommen har barnet brug for at spille sammen med voksne, der holder af det og forstår det.’’
http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/materialer/spiseforstyrrelser/selvvaerd/selvvaerd.html (26/8-15)

Mads’ indadvendte væsen kan skyldes at han ikke bliver stimuleret nok i hjemmet, og at der ikke er tiden til at snakke med ham/svare på hans spørgsmål derhjemme, tiden til at stimulere og stille ham opgaver både intellektuelt og socialt er der ikke. Så Mads er mere eller mindre overladt til sig selv, hvilket kommer til syne ved at han bliver et stille barn, og ikke er udviklet på samme niveau som mine børnehave kammerater. 

Tegn på understimulering:
-       "Barnet virker meget passivt og uinteresseret, fx hvis du lægger noget legetøj inden for dets rækkevidde
-       det er uroligt og græder som udtryk for, at det keder sig
-       barnet virker tilbage i udviklingen ved fx at sidde, kravle – langt senere end normalt
-       barnet virker indesluttet og tager ikke initiativ til øjenkontakt
-       virker ligeglad og giver hverken udtryk for glæde eller frustration."
www.legmedsanserne.dk - overstimulering og understimulering (30/8-15)


’’ 3-6 års alderen er central i udviklingen af barnets personlighed.
Barnet er endnu meget afhængigt af forældrene, men samtidig er det mere orienteret mod andre børn og kan indgå i en gruppe.
Barnet kan delvis overskue sin omverden, tager selv initiativer og spiller forskellige roller. Udviklingen sker især via leg, som bliver stadig mere udbygget og målrettet. Samtidig efterligner barnet forældrenes adfærd og opnår herved nye kompetencer.
Koncentrationen kan kun holdes kortvarigt. Der skiftes meget fra aktivitet til aktivitet. Det 3-4 årige barn taler meget, og næsten al handling er ledsaget af tale.
Barnet stiller spørgsmål om alt, og dets forestillinger bliver stadig mere realistiske. Det indebærer bl.a., at barnet lærer, at det ikke er så almægtigt, som det i den tidlige udvikling havde forestillet sig, og at der findes farer og ondskab i verden.
Barnet bliver optaget af kønsforskelle og sin egen rolle som pige eller dreng og optages af oplevelser af kærlighed og had. Det kan være en følelsesmæssigt svær tid for mange børn, som i perioder kan bryde grædende sammen eller have mareridt om natten.’’
http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/materialer/spiseforstyrrelser/selvvaerd/selvvaerd.html (26/8-15)

Mads personlighed er allerede nu, ifølge casen, mærket af familiens livsstil og manglende opmærksomhed. Han lukker sig inde i sig selv og tager ikke selv initiativ, eller spiller forskellige roller. Han efterligner ikke sin mor og far, da de ifølge casen er meget fraværende. 



“Undersøgelserne bekræftede, at søskende til børn med kræft bliver udsat for særlige påvirkninger og har øget risiko for at blive overset og glemt i familien. De reagerer ofte med psykiske stress-symptomer som adfærdsproblemer, skoleproblemer, depression, angst og social isolation.” http://www.dsr.dk/Sygeplejersken/Sider/SY-2004-08-16-1-Sygepleje.aspx (30/8-15)

Mads’ underudvikling kan til dels skyldes at han bliver overset i hjemmet, da hans søster har brug for megen omsorg og får derfor mere opmærksomhed fra moderen, faderen er ikke rigtigt til stede og føler derudover også frustration overfor børnene, hvilket gør at Mads lukker sig endnu mere inde i sig selv. Underudviklingen ligger i at Mads ikke bliver tilsvarende stimuleret, ift. Hvad han har brug for I en alder af kun 4 år. Tiden er knap og den bliver brugt på hans søster med Downs syndrom, og bekymringer for den lille nye. 
Mads’ er i risikogruppen for at få en depression og er allerede begyndt at isolere sig socialt. 



Jeg vil også gerne være syg, så jeg kan få al den kærlighed og omsorg, som Jacob får.”
Det kan derfor være fristende at overdrive en simpel forkølelse for at få lidt af det, ens syge søskende får. http://www.dsr.dk/Sygeplejersken/Sider/SY-2004-08-16-1-Sygepleje.aspx (30/8-15)

Ud fra ovenstående citat taget ud af en undersøgelse ang. Søskende til syge børn, kunne man forestille sig at Mads prøver at forblive i rollen som ’syg’ eller ’forkølet’, for derigennem at få den omsorg som han har manglet ift. Manglende omsorg/tid fra forældrenes side. 


 Jo yngre det yngste barn i familien er, jo mere praktisk arbejde er der typisk med at passe børn. Det er derfor naturligt at forvente, at familier med yngre børn har flere problemer med balancen mellem familie- og arbejdsliv end familier med større børn. Dette finder vi gælder i nogen grad, således at kvinder har mindre sandsynlighed for at være tilfredse med balancen, hvis de har mindre børn. Tilsvarende finder mænd det mere stressende at få hverdagen til at hænge sammen, hvis de har mindre børn. Forældrenes alder, samt hvordan det yngste barn bliver passet, har ingen betydning – hverken for tilfredsheden med balancen mellem familie- og arbejdsliv eller for hvor stressende det er at få hverdagen til at hænge sammen. Til gengæld er familierne mere tilfredse og mindre stressede, hvis de har et netværk bestående af bedsteforældre eller andre, der kan træde til og hjælpe med børnepasning i akutte situationer.”http://www.sfi.dk/resumé_børnefamiliernes_balance_mellem_familie-_og-3673.aspx (30/8-15)

Derudover kan en væsentlig faktor for Mads underudvikling’ pga. Understimulering og hans og Maries opførsel (hendes magtdemonstration overfor forældrene, og Mads dys-sociale indelukkelse) skyldes, at forældrene til Mads og Marie, ikke har den fornødne tid der skal til for at stimulere og give børnene opmærksomhed, da faderen er meget stresset pga. Sit job og frustreret over børnene, samtidig med at moderen har bekymringer/stress omkring sit job, graviditet og børnene.


‘’Børn med motoriske vanskeligheder påvirkes ofte socialt, de er mindre fysisk aktive og de bruger ofte mere energi på almindelige dagligdags aktiviteter end deres jævnaldrende. Alt sammen noget, som kan være med til at påvirke børnenes selvværd og dermed hele deres almene trivsel. Det er derfor vigtigt at tage hånd om motoriske vanskeligheder.’’

http://motorikcenter.dk/om-os/moed-chalotte/ (30/8-15)

Ift. ovenstående citat skrevet af en fysioterapeut, kunne en del af problemet med Mads' underudvikling ligge i, at Mads er holdt hjemme fra børnehaven grundet sygdom, hvilket har haft indflydelse på hans aktivitetsniveau, og manglende sociale samvær. Hvis barnet har været syg igennem en længere periode, er der sociale arrangementer han er gået glip af, som kunne have styrket hans sociale færdigheder, sammen med hans motoriske, da børn i den aldersgruppe normal vis er meget aktive og gerne hr gang i flere aktiviteter samtidig, alt sammen som en del af deres læringsprocess og udvikling. Dette er Mads gået glip af, hvilket kan have konsekvenser hvis det står på i længervarende perioder, men korte perioder af manglende social- og motorisk udvikling, indhenter barnet ofte hurtigt igen.

-       ”Hvis børn dagligt udsættes for passiv rygning, bliver de oftere syge, især i de første leveår. Daglig udsættelse for passiv rygning giver en øget risiko for luftvejssygdomme bl.a. astmatisk bronkitis og astma såvel hos raske uselekterede børn som hos allergidisponerede børn. Endvidere medfører passiv rygning en øget sygelighed samt øget forbrug af lægehjælp og af astmamedicin hos astmatikere.”
-        

-       Mads er en dreng på kun 4 år, og er dermed disponibel for oftere at blive syg, da han dagligt udsættes for passiv rygning fra sin fars side. Dette medfører øget risiko for astmatisk bronitis, astma og generel en øget sygelighed, hvilket ville kunne forklare hvorfor han bliver syg ofte og hvorfor han har sværere ved at slippe sygdommen igen.


Amningens betydning for helbredet hos mor og barn:

"Muligvis medfører en bedre kognitiv udvikling - også efter ammeperioden."
www.Sundhedsstyrelsen.dk - AMNING pdf (6/9-15)

"Amning giver barnet passiv beskyttelse, ved at modermælken gennem sit indhold af bla. immunglobin besktter slimhinderne i de øvre luftveje og mave- tarm- kanalen mod patogener og dermed nedsætter risikoen invasive infektioner." 

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:0y2HXsdmKl8J:www.dialog-net.dk/dwn274992+&cd=1&hl=da&ct=clnk&gl=dk (6/9-15)

Amning af barnet i dens første livsperiode er essentiel for barnets videre udvikling. 
Amning har en positiv effekt på både centralnervesystemet og immunforsvaret hos børnene, og kommer
dem til gode senere i livet, hvor amningen kan være en væsentlig faktor for om deres immunsystem
er svagt eller stærkt, deres kognitive udvikling osv. 
Da Mads er gået glip af denne form for ernæring i sine første leveår, er han dermed også gået glip af 
amningens mange positive effekter på hans senere udvikling og immunologiske forsvar. 


Konklusion: 

Der er en tilstedeværelse af en række faktorer som alle kan have en større eller mindre indflydelse på Mads' manglende aldersvarende udvikling.

Det faktum at forældrene ikke er tilstrækkeligt tilstedeværende, resulterer i at Mads ikke bliver tilstrækkelig stimuleret, ift. hvad et barn i hans alder har brug for. Forældrene er der ikke så barnet kan observere og udvikle sine færdigheder igennem leg og efterligning af forældrenes ageren, hvilket er en væsentlig og vigtig egenskab, for barnet at lære ud fra.
Faren ryger en masse, og hvis han ryger indendøre i hjemmet, er Mads og Marie udsat for megen passiv rygning, som har en række konsekvenser, især for børn i de første leveår, da det forøger sygeligheden hos småbørn, hvilken kan svare på hvorfor Mads er meget syg. 

Udover det er Mads også syg og holdes derfor hjemme fra børnehaven, som kan have de ovennævnte konsekvenser som, manglende lærte sociale- og motoriske færdigheder, som han normal vis ville kunne etablere igennem leg og social ageren med andre børn og voksne i børnehaven, men som han jo går glip af fordi han bliver hold hjemme, i et hjem, hvor der ikke er den fornødne til til at stimulere ham tilstrækkeligt. 

Ydermere har Mads en krævende søster, igennem det at hun har Downs syndrom, og er inde i en periode ligesom alle andre næsten-teenagere er i, hvor tonerne i hjemmet er høje, og der bliver smækket med dørene.
Hun er ved at prøve kræfter på egen hånd, og prøver i højere grad at distancere sig fra sine forældre, hvilket resulterer i at moren har meget af sin opmærksomhed på hende.

Moren er også gravid, som også tager en stor del af hendes opmærksomhed, da hun har en del bekymringer ift. denne graviditet, og om det lykkedes hende i højere grad at amme dette barn, da hun tidligere har haft problemer med at kunne amme sine to andre børn. 
Derudover har hun haft svært ved at få amningen til at fungere ved Mads og Marie, hvilket har en række positive effekter overfor børnene senere i livet, såsom stærkere immunforsvar, hvilket kan være en af årsagerne til at Mads ofte er syg med tilmed også hvorfor han har svært ved at slippe sygdommen igen, hans immunforsvar er simpelthen ikke stærkt nok og skal bruge længere til, og dermed flere af Mads' kræfter på at komme ovenpå igen. 

Alle disse faktorer har en afgørende betydning for Mads' udvikling og manglen på samme.


Der er hjælp at hente hvis du har et barn med underudvikling, eller hvis du har en mistanke om det; bl.a på http://sundhedsstyrelsen.dk, hvor du kan læse meget mere omkring børn og deres udviklingsmønster, under 'børns udvikling', og blive bevidst om om dit barn er underudviklet.

Hvis du som forælder til et barn der viser tegn på underudvikling/tilbagestående udvikling ift. kammeraterne, kan du kontakte egen læge og få foretaget en undersøgelse af barnet, eller kontakte din tilknyttede sundhedsplejerske.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar